Main Article Content

Abstract

This study consists of two cycles where each cycle consists of four meetings consisting of four stages of the process, namely planning, action, observation, and reflection. The data obtained through observation and tests of deeds are analyzed qualitatively and quantitatively. From the results of the study found that the reduction of the series down with the application of the peer tutor learning model can improve student's ability. Results obtained from the initial ability of students is HM with a value of 60; ARR 72,5; FEF 65; SM 82,5; and AV with a value of 77,5. It can be concluded that the application of the peer tutor learning model can improve the ability of the reduction of the series down with the technique of borrowing on third grade dyscalculia children in SDN 44 Sungai Lareh Padang.

Keywords

dyscalculative child, peer tutoring learning models, abatement ability with borrowed technique.

Article Details

How to Cite
Amelia, R. F., & Sopandi, A. A. (2019). Meningkatkan Kemampuan Pengurangan Deret ke Bawah Melalui Model Pembelajaran Tutor Sebaya bagi Anak Diskalkulia. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 3(1), 47–50. Retrieved from https://jpkk.ppj.unp.ac.id/index.php/jpkk/article/view/395

References

    Abdurrahman, Mulyono. 2012. Anak berkesulitan belajar: teori, diagnosis, dan remediasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
    Abdurrahman, Mulyono.2012. Pendidikan bagi anak kesulitan belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
    Afifah. (2011). Strategi Pembelajaran Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal digilib.uns.ac.id [Online] Diperoleh dari http://www.perpustakaan-uns-metode-tutor-sebaya.html/
    Angjangsana, Ningrum. 2015. Peningkatan kemampuan operasi pengurangan dengan teknik meminjam melalui inquiry training bagi anak berkesulitan belajar kelas IV di SD Negeri 02 Gunung Sarik Padang. Skripsi. Padang: Universitas Negeri Padang.
    Arikunto, Suharsimi.2006. Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
    Huda, Miftahul. 2013. Model-model pengajaran dan pembelajaran: isu-isu metodis dan paragdimatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
    Irdamurni, I., Kasiyati, K., Zulmiyetri, Z., & Taufan, J. (2018). Meningkatkan Kemampuan Guru pada Pembelajaran Membaca Anak Disleksia. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(2), 29-32.
    Jamaris, Martini. 2014. Kesulitan belajar; perspektif, asesmen, dan penanggulangannya bagi anak usia dini dan usia sekolah. Bogor: Ghalia Indonesia
    Somantri, Sutjihati. 2012. Psikologi anak luar biasa. Badung: Refika Aditama.
    Sugiyono. 2015. Metode penelitian pendidikan: pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>