Main Article Content

Abstract

This study analyzes the impact of learning facilities on the academic performance of visually impaired students at the State Islamic University of Salatiga. Using a mixed-methods approach, data were collected through interviews, questionnaires, and literature studies. The sample included university students, with two visually impaired students as the primary respondents. The findings indicate that learning facilities are generally adequate but still present challenges, particularly in accessing assistive technology and curriculum support. Respondents utilize screen readers to access learning materials and develop adaptive learning strategies, such as discussions with lecturers and audio recordings. Inclusive learning facilities significantly contribute to increasing motivation and academic performance among visually impaired students. This study recommends improving both physical and non-physical facilities and providing special training for educators to create a more inclusive academic environment. These findings support inclusive education policies at the State Islamic University of Salatiga.

Keywords

Fasilitas Belajar Hasil Belajar Disabilitas Netra Pendidikan Inklusif

Article Details

How to Cite
Nurkhasanah, S. ., Tsania, F. I., Kamala, . S. S. ., Novia, Y. P. ., Soleh, M. N., & Nadhita, G. (2025). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Tuna Netra di Universitas Islam Negeri Salatiga . Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 9(1), 8–15. https://doi.org/10.24036/jpkk.v9i1.1090

References

  1. Arsita, C., Andriani, O., Ningsih, M., & Fitri, R. (2024). Peran Fasilitas Pendidikan dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(3), 207–213.
  2. Astuti, R. F., & Putri, K. A. (2024). Peran Pendidikan Inklusif: Strategi dan Tantangan dalam Penghapusan Diskriminasi terhadap Anak-Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 8(2), 109–119. https://doi.org/10.24036/jpkk.v8i2.926
  3. Endu, E., Bate, N. S., Wau, M. P., & Laksana, D. N. L. (2023). Implementasi Prinsip Layanan Pendidikan Abk Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Sekolah Inklusi. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(1), 88–98. https://doi.org/10.38048/jpicb.v1i1.2120
  4. Justan, R., Margiono, Aziz, A., & Sumiati. (2024). Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(2), 253–263.
  5. Kusumastuti, G., & Prabawati, W. (2022). Desain Aplikasi Podclusive sebagai Inovasi Pembelajaran bagi Mahasiswa Tunanetra di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 28–33. https://doi.org/10.24036/jpkk.v6i1.619
  6. Lutfio, M. I., Kapitang, F., Wijaya, M. I., Azizah, Y. L., & Husna, D. (2023). Penggunaan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan, 32(1), 121–128. https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3489
  7. Mulyati, E. N. (2020). Pelaksanaan Pendidikan Karakter Bagi Anak Tunagrahita Ringan di SLB Madina Serang. Journal of Special Education, 1(1), 43-50.
  8. Nawati, S., Loren, H., Piddiyanti, & Andriani, O. (2024). Fasilitas Yang Sesuai Untuk Anak Yang Ber Kebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 4(1), 221–231. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2412
  9. Nuraini. (2022). Strategi Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 2(6), 304–320.
  10. Nur’aisah, E., Halawati, F., & Destiyanti, I. C. (2022). Pengembangan Teknologi Pembelajaran Tunanetra (Teptun) Berbasis Screan Reader NVDA Pada Mahasiswa Tunanetra. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 3879–3886. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7224
  11. Piran, A. Y. A., Yuliwar, R., & Ka’arayeno, A. J. (2017). Hubungan Antara Penerimaan Diri Dengan Kepercayaan Diri dalam Interaksi Sosial pada Remaja Penyandang Cacat Fisik di Panti Asuhan Bhakti Luhur Kecamatan Sukun Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 2(1), 578-597.
  12. Putri, T. D., & Rusli, D. (2022). Pengaruh Pelatihan Pengenalan Diri terhadap Self Esteem Remaja Tunanetra di Panti Sosial Bina Netra Tuah Sakato Padang. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(2), 138–143. https://doi.org/10.24036/jpkk.v6i2.642
  13. Ramadhan, A. K., & Anasrulloh, M. (2024). Peran Motivasi Belajar Anak Berkebutuhan Khusus (Tunarungu/Tuli) di SLB B Negeri Tulungagung. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(12), 131–134. https://doi.org/10.5281/ZENODO.12207693
  14. Ramadhan, D. A., Solekhah, A. S., & Marinda, F. (2021). Revisi Undang-Undang Perlindungan Disabilitas: Aksesibilitas Perlindungan Hukum Terhadap Kekerasan Seksual. Ikatan Penulis Mahasiswa Hukum Indonesia Law Journal, 1(2), 206–224. https://doi.org/10.15294/ipmhi.v1i2.53331
  15. Stefany, E. R., Setyowati, E., & Wike, W. (2022). Analisis Kualitas Layanan Pendidikan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Difabel Studi Kasus di Universitas Brawijaya. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik, 8(2), 209–213. https://doi.org/10.21776/ub.jiap.2022.008.02.10
  16. Tambun, S. I. E., Sirait, G., & Simamora, J. (2020). Analisis Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Mencakup Bab IV Pasal 5 Mengenai Hak dan Kewajiban Warga Negara, Orang Tua dan Pemerintah, 1(1), 82-88.
  17. Utami, M. N., & Putra, W. B. (2020). Fasilitas Ruang Khusus Pada Sekolah Inklusi Binar Indonesia (Bindo) di Bandung. Jurnal Arsitektur Terracotta, 2(1), 34-43. https://doi.org/10.26760/terracotta.v2i1.4289
  18. Zaki, A., & Jusman, Y. (2021). Aksesbilitas Kampus Ramah Difabel. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 4(2), 99–108. https://doi.org/10.36341/jpm.v4i2.1548