Main Article Content
Abstract
This study develops innovative learning media to introduce Hijaiyah letters to visually impaired students, addressing the lack of practical tools. The research aims to design and assess the feasibility of flashcards and a Braille board as instructional media. The study employs Research and Development (RnD) using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Data collection methods include validation questionnaires, response questionnaires, interviews, observations, and documentation. The findings reveal that: (1) The Braille Hijaiyah flashcards are designed using small impraboard cards, while the Braille board is made from plywood, with raised Braille text created using thumbtacks to suit students' needs. (2) Feasibility tests by media and subject matter experts confirm its high validity. The media expert's validation score is 3.8, and the subject matter expert's score is 3.87, both categorized as highly feasible. In conclusion, the Hijaiyah flashcard and Braille board learning media are highly valid and ready for use without revisions, offering an effective solution for visually impaired students to recognize Hijaiyah letters.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Creswell, J. (2015). Riset Perencanaan, Pelaksanaan, Dan Evaluasi Riset Kualitatif & Kuantitatif Pendidikan. Pustaka Pelajar.
- Jaeni, A. (2013). Aplikasi Braille dalam Penulisan Al-Qur’an Kajian atas Mushaf Standar Braille Indonesia. Jurnal Suhuf, 6 No. 1.
- Mahmun, N. (2014). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37 No. 1.
- Mahnun, N. (2014). MEDIA PEMBELAJARAN (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 37, No. 1.
- Muthmainnah, R. N. (2015). Pemahaman Siswa Tunanetra (Buta Total Sejak Lahir Dan Sejak Waktu Tertentu) Terhadap Bangun Datar Segitiga. Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 1 No. 1.
- Nuraeni, P. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Konsep Angka Terhadap Kemampuan Tunanetra Membaca Braille Angka. Jurnal UNIK Pendidikan Luar Biasa, Vol. 2. No. 1.
- Prastowo, A. (2010). Menguasai Teknik-Teknik Koleksi Data Penelitian Kualitatif. DIVA Press.
- Rusmayana, T. (2021). Model Pembelajaran ADDIE Integrasi Pedati Di SMK PGRI Karisma Bangsa Sebagai Pengganti Praktek Kerja Lapangan Dimasa Pandemi Covid-19. Widina Bhakti Persada.
- Smith, J. D. (2012). Sekolah Inklusif: Konsep dan Penerapan. Nuansa.
- Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Alfabeta.
- Sunanto. (2015). Potensi Anak Berkelainan Penglihatan. Departemen Pendidikan Nasional.
- Susanti, R. A. (2016). Modul Guru Pembelajar SLB Tunanetra Kelompok Kompetensi B. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Taman Kanak-Kanak dan Pendidikan Luar Biasa, Direktorat Guru dan Tenaga Kependidikan.
- Yuwono, S. D (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Karir “Roe” Berbasis Permainan Sebagai Upaya Peningkatan Wawasan. Insight Jurnal Bimbingan Konseling, 6 (1).